Praktische tips om beter eiwitten te nuttigen

Eiwitten zijn belangrijk voor ons lichaam. Het is van belang dat je dagelijks genoeg eiwitten naar binnen krijgt. Maar waarom zijn eiwitten zo belangrijk? Wat zijn de voordelen ervan en hoe weet je als je dagelijks genoeg eiwitten naar binnen krijgt? Wat zijn de voordelen van het consumeren van voedsel dat veel eiwitten bevat? Zal je wel afvragen.

Energie

Voor in wordt gegaan op deze vragen zal eerst uitgelegd worden wat eiwitten zijn en voor dienen. Eiwitten zijn één van de voedingstoffen in voedsel dat het lichaam van energie voorziet. Het feit dat je zo hyper bent en veel kan bewegen of je niet vermoeid voelt zonder enig energie drank of koffie te hebben gedronken wilt dat zeggen dat je genoeg eiwitten naar binnen krijgt. Alhoewel eiwitten een voedingstof is dat het lichaam van energie voorziet is dat niet het enige waar het voor dient. Ander voedingstoffen die merendeels het lichaam van energie voorzien zijn koolhydraten en vetzuren.

Eiwitten dient in dit opzicht meer als pilaar van het lichaam en de spieren. Het zijn eiwitten die namelijk het spierweefsel opbouwt en herstelt, beschermt als verbetert alle andere spierweefsels in het lichaam. Ze dienen ook als fundament voor elk cel in je lichaam.

Soepele spijsvertering

Aan de andere kant zijn eiwitten ook gebonden aan de processen die te maken hebben met de spijsvertering, stofwisseling als de werking van de hersenen en het zenuwstelsel. Het lichaam van de mens bestaat merendeels uit eiwitten. De eiwitten in het lichaam bestaan in totaal uit 22 verschillende soorten aminozuren die allemaal op enig manier aan elkaar verbonden zijn. Van de 22 aminozuren waaruit ons lichaam bestaat zijn er 14 die je lichaam zelf maakt.

Hoe weet je als je voldoende eiwitten naar binnen krijgt. Dit zal allemaal van persoon tot persoon verschillen. Elk persoon is anders ingebouwd met een eigen uniek denkpatroon en immuunsysteem. Wat voor de één werkt hoeft voor de ander niet altijd zo te zijn. Voor de meeste mensen is te zeggen dat de optimale hoeveelheid van eiwitten per dag tussen de 1.0 en 1.8 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht ligt. Dit is wel niet voor een ieder zo. Om te weten wat voor jou werkt kan je het best een lichaamsonderzoek laten doen over jou lichaamstype en wat de optimale hoeveelheid eiwitten is dat je per dag nodig hebt. Zo heb beter inzicht op wat je wel en niet van te veel consumeert.

De manier waarop je eiwitten naar binnen krijgt is door voeding. In veel levensmiddelen vindt je eiwitten. Enkele van deze zijn vlees, vis, eieren, kaas, granen, zaden, noten, soja producten, peulvruchten en zuivel vruchten. Door de consumptie van de levensmiddelen hier opgenoemd krijg je eiwitten naar binnen dat je lichaam met behulp van enzymen afbreekt peptiden en dat in de dunne darm weer afgebroken wordt aminozuren.

Nuttige voldoende fruitsoorten

Aan de ander kant zijn er ook fruitsoorten die te consumeren zijn om eiwitten in het lichaam te krijgen. Alhoewel fruit meer koolhydraten bevat heb je bepaalde doe toch ook rijk aan eiwit zijn. Deze zijn avocado, banaan, mango en aardbeien.

Te veel van iets is in de meeste gevallen niet goed ten zij het water is. Ook bij voedingstoffen is dat zo. Voedingstoffen zijn tot in bepaalde mate goed voor het lichaam. Je lichaam heeft ook wel een limit. Er is een bepaald aantal dat je kan drinken zowel eten binnen een bepaalde tijd merk je. Als je meer wilt eten moet je wachten tot het eten verteerd is. Zo ook bij voedingstoffen. Er is een optimaal van aantal dat je lichaam aan kan. Het is dan beter om praktisch levensmiddelen met eiwitten te consumeren. Maar hoe kan dit of doe je dit?

Plaats een limiet op je voeding

Ten eerst is het beter om een limit te plaatsen op het aantal levensmiddelen dat je per dag met eiwitten consumeert. Stel bijvoorbeeld de inname van eieren. Als je iemand bent dat van ei houdt en het vaker eet probeer het dan op 1 ei per dag te houden. Er wordt hier kan gesproken over gebakken ei. Gebakken ei is vaak genoeg niet gezond. Te veel ervan kan gevolgen achterlaten. Wat je kan doen is de eieren uitkoken.

Dagelijks zal er ook veel vis en vlees zijn dat je consumeert. Veel eiwitten dat je naar binnen krijgt bij de consumptie ervan. Als je beslist om vlees of vis uit je maaltijd te halen kan je ook in de plaats daarvan granen en aardvruchten consumeren om op te maken voor de eiwitten die je van vlees of vis ontbreekt.

Gezonde lichaamsbeweging voor ouderen

Gezonde lichaamsbeweging voor ouderen

 “Een gezonde geest in een gezond lichaam”, een goed streven voor zowel jong als oud. De jonge generatie komt via school en allerlei buitenschoolse activiteiten makkelijk in contact met allerlei vormen van lichaamsbeweging. De daaropvolgende generatie maakt graag en veelvuldig gebruik van fitnesscentra en swingende varianten zoals Zumba. De oudere generatie daarentegen, weet vaak niet wat ze nog kan of mag doen om in beweging te blijven. Toch is ook voor hen van groot belang om actief te blijven door te kiezen voor een van de vele mogelijkheden.

Je lichaam in conditie houden

Bij het ouder worden (we hebben het nu over een leeftijd vanaf 65 jaar) zal het lichaam een aantal belangrijke veranderingen ondergaan. Spiermassa, snelheid en lenigheid nemen af, het reactievermogen wordt kleiner en er treedt een langzamere stofwisseling op. Deze veranderingen kan je niet tegenhouden, maar je kan ze wel aanzienlijk vertragen door er voor te zorgen dat je lichaam in beweging blijft.

Tip: https://be-slank.nl/blog/2021/10/17/sirtfood-dieet-ervaringen/ 

Voordelen van training voor ouderen

Iedere vorm van training en lichaamsbeweging heeft een rechtstreeks positief gevolg voor het in conditie houden van het lichaam. Naast een algemeen gezonder en gelukkiger gevoel, stellen we nog een aantal positieve effecten vast:

– verhoogde weerstand tegen ziekten

– verlaging van de bloeddruk en de hartslag in rust

– minder kans op botontkalking door sterke(re) spieren en gewrichten

– minder last van stijfheid door lenige(re) pezen, spieren en gewrichten

– een positiever zelfbeeld en meer zelfvertrouwen

Ondanks alle positieve effecten van lichaamsbeweging mag op geen enkel moment uit het oog worden verloren dat het lichaam van een oudere kwetsbaarder is en daardoor ook gevoeliger voor blessures. Een verantwoorde en goed georganiseerde vorm van training is dan ook van groot belang. Je kan je hierin best laten begeleiden door je huisarts of een sportarts.

Tip: https://be-slank.nl/blog/2021/10/17/new-fysic-dieet/ 

Vormen van lichaamsbeweging voor ouderen

Naast de algemene lichaamstraining met fitnessapparaten zijn er nog heel wat andere mogelijkheden om een ouder lichaam in conditie te houden. Het is immers niet voor iedereen mogelijk om nog zware fysieke inspanningen te doen. Heel wat senioren halen dan ook de nodige energie uit zwemmen, wandelen of fietsen. 

Veelal wordt dit in een groep gedaan, wat niet alleen een positief effect heeft op de lichamelijke conditie, maar ook tot een sterke sociale verbondenheid leidt. Zo kan een 65-plusser niet alleen werken aan een gezonde geest in een gezond lichaam, maar ook aan een algemeen gevoel van welbehagen.

De vicieuze cirkel van piekeren doorbreken

Piekeren is niets nieuws. Dagelijks zijn er velen die zich hieraan ondervinden. Als mens ben je constant in een toestand van gedachten. Het is in sommige gevallen dus onmogelijk dat je niet gaat piekeren. Je hebt zij die er na een tijdje wel uit komen, maar andere die na een tijdje weer in dezelfde slump vallen. Op dit punt is het meer als een routine dat gevolgd wordt. 

Velen die wel zullen weten wat piekeren in houdt, maar dat wil niet zeggen dat een ieder met het woord bekend staat. Wat is piekeren dus precies of wat houdt het in?

De gedachten

Piekeren heeft te maken met de gedachten waarmee je zit. Vaak genoeg zijn er zoveel gedachten waarmee je zit die een negatieve effect op je kunnen hebben. Je zit constant ernaar te denken dat je op een gegeven moment zo angstig wordt. Je begint je zelf een heleboel dingen af te vragen. Piekeren is ook wel met overdenken te associëren. Als je te veel aan iets denkt en de gevolgen of oorzaken daarvan een beetje te extreem inbeeld.

Een gemoedstoestand

Anders gezegd is piekeren een gemoedstoestand waarbij jij als persoon in een langdurig pessimistisch denkpatroon vastzit. Het is een gedachte dat je gewoon niet uit je hoofd kan krijgen en op begint te hameren. Dat is piekeren voor je.

Een ieder zal wel weten dat piekeren niet perse gezond of goed voor je is. Het vergt veel energie van je af, vooral als je ook in negatieve gedachte verkeerd. Onthoud dat de gedachtegang van de mens heel krachtig is. Het is een orgaan van de mens dat het lichaam kan maken of breken afhangend van de toestand waarin men verkeerd. Het feit dat je in een negatieve gedachtegang verkeerd zal ook invloed hebben op de gezondheid van je lichaam.

Piekeren

Hedendaags heb je ook vaker te maken met depressie. Veel meer jongeren als ouderen die aan deze mentale ziekte onder lijden en dit allemaal omdat men zich in een negatieve toestand ondervindt. Als er gesproken wordt over de vicieuze cirkel van piekeren dan kan je misschien al inbeelden wat dit inhoudt. Een cirkel is rond en heeft geen einde. Wanneer men het heeft over een vicieuze cirkel dan heeft men het over het geen einde hebben, geen uitweg of rustplekken. Je blijft het steeds weer herhalen. Bij piekeren wil dat zeggen dat je constant aan het piekeren bent. Je hebt een moment waar je bepaalde gedachten kan wegduiken, maar dan komen ze weer terug en begint alles weer opnieuw. De vragen in je hoofd en de angst. Het is zeker geen leuke toestand om in te zijn, maar is ook niet zo te spreken makkelijk te doorbreken. Makkelijk is het niet, maar onmogelijk ook niet.

Vicieuze cirkel doorbreken

Een manier om de vicieuze cirkel van piekeren te doorbreken is door beweging. Door je zelf in beweging te plaatsen kan je ervoor zorgen op de gedachten weg te duiken en je zelf gerust te stellen. In plaats van dat je zit en aan een heleboel dingen denkt kan je beter meer gaan bewegen. Je brein is op die manier veel actiever. De gedachte die je eerder had zijn nu misschien niet zo erg en soms zelfs helemaal verdwenen. Probeer dus op een wandeling te gaan, een fiets tocht in de buurt te maken of een paar meters te rennen. Je lichaam in beweging met de frisse lucht dat je buiten hebt zal ervoor zorgen al je zorgen op een zij te zetten. Wat je ook kan doen als je geen zin hebt te zweten is om iets te doen dat fysiek niet veel beweging vergt, maar mentaal wel. Een boek lezen is een manier dat je af kan komen van je gedachten.

Zolang je iets kan vinden dat je afleidt van de negatieve gedachten heb je een manier gevonden om de vicieuze cirkel van piekeren te doorbreken.

Tips om af te vallen als je ouder bent dan 40 jaar

Overgewicht is een probleem dat vaker voorkomt. Het is een probleem dat bij elke leeftijdsgroep voorkomt. Bij baby’s, jongeren, volwassenen als oudjes. Bij geen van deze leeftijdsgroepen is overgewicht normaal. Zij die overgewicht zijn hebben vaak genoeg last van hun voeten en knieën. De botten zullen pijn doen, omdat het dan te veel gewicht aanhoudt dan normaal kan. Je zal last hebben van hart en long problemen, omdat het vet dat zich door het eten gaat ophopen de ingewanden allemaal bij elkaar stoten.

Zo heb je dat de luchtwegen die zuurstof en bloed naar het hart en de longen pompen dicht geknepen worden. Je krijgt dan niet genoeg zuurstof naar binnen. Dit maakt dat je vaak genoeg snel buiten adem komt en vermoeiend bent.

Leeftijd

Overgewicht is bij elke leeftijd gevaarlijk, maar is bij jongeren nog erger. Als je vanaf jong af al overgewicht bent is de kans groot dat je groter wordt met de jaren die heen strijken en dan worden de problemen nog groter. Een voordeel bij overgewicht bij jongeren is wel dat ze nog zijn. Dat wil zeggen dat er nog genoeg kans is om een verandering te brengen in de levensstijl die ze aannemen. Bij ouderen is dat een beetje lastig. Het is zeker wel niet onmogelijk, maar kan moeilijk zijn. Je moet ook rekening houden met het feit dat ze al op leeftijd zijn en daarop ook nog overgewicht zijn. Voor hen ligt de kans dan groot dat ze sneller om het leven komen.

Als je de leeftijd van 40 al bereikt hebt of al overschreden bent en je op zoek bent naar manieren van hoe af te vallen dat niet al zo veel energie nemen of werk van je vergt ben je op de juiste plek. Wat zijn enkele tips voor het af vallen als je de leeftijd van 40 bereikt hebt of overschreden?

1. Het lichaam van elk mens is anders

Ten eerste moet je weten dat het lichaam van een ieder verschilt. Iets dat voor een ander wel lukt of werkt kan voor jou lichaam misschien te zwaar zijn of helemaal niet helpen. Leer je lichaam vooral op die leeftijd dan te kennen. Wat het is dat je wel aan kan en wat niet en begin op basis daarvan te plannen.

Het is wel zo dat bepaalde dieetpatronen een beetje te extreem zijn. Je hebt bepaalde die alleen water drinken of één keer per dag eten. Voor iemand die boven de 40 is gaat dit niet lukken. Op die leeftijd heb je juist voedsel nodig om energie en vitaminen naar binnen te krijgen. Anders kan je snel flauw vallen, wat niet de bedoeling.

Er zijn aan de andere kant ook dieetpatronen die minder extreem zijn.

2. Beweging is bij het afvallen zeer belangrijk

Je moet in beweging komen om het vet af te branden. Rennen kan dan misschien te zwaar zijn. Dit hangt namelijk af van als je het aan kan en hoe ver je kan gaan. Voor de meeste kan rennen in de startende fase of zelfs latere fase niet lukken, maar wandelen wel. Als je ergens naar toe kan lopen wordt aangeraden dat te doen. Je hoeft geen grote afstanden af te leggen. Korte afstanden hier en daar om wat beweging in je lichaam te brengen doet veel. Probeer elke dag dan een bepaald aantal kilometers gelopen te hebben. Stel doelen vast en hou je vast aan dat patroon.

3. Let aan de andere kant op wat je eet en de portie die je neemt

Rijst kan soms te zwaar zijn. In plaats van rijst te eten kan je dit met aardvruchten verplaatsen. Aardvruchten zoals cassave, bananen, zoete patat en aardappelen helpen je maag snel te vullen en zijn vrij luchtig. Als je vindt dat je tenminste rijst als 1 maaltijd voor dag moet hebben wordt aangeraden de portie te verminderen. Aan de andere kant kan je ook meer brood eten. Allemaal Alternatieven van maaltijden die niet zo zwaar gewichtig zijn.

4. Water drinken is altijd nog gezond.

Probeer elke dag ook water te drinken. Hoe meer water je kan drinken en af kan blijven van soft drinks of dranken met te veel zoetigheid des te beter. Thee helpt ook graag. Een kopje warme thee of warm water elke dag komt een hele weg.